Lerguide - Tips till dig som letar lera!
Lervis |6/07, 2023
Välkommen in i lerans magiska värld!
När du testar olika leror kommer du, precis som jag, upptäcka en otrolig mångfald av möjligheter för att uttrycka din kreativitet. Varje lera har sina unika egenskaper som påverkar formbarhet, textur, färg och bränningsegenskaper. Genom att välja rätt lera kan du skapa allt från jättesmå och detaljerade smycken till storslagna skulpturer. Olika typer av leror har också olika tekniska egenskaper som påverkar hur du arbetar med dem. Vissa leror är mer plastiska och lättformbara, vilket är idealiskt för drejning eller handformning. Andra leror är mer stabila och ger möjlighet att skapa stora och pampiga verk.
Lergods eller stengods?
Det är egentligen inte leran som säger om det är lergods eller stengods, det är temperaturen leran bränns i som avgör vilken av varianterna det blir. Det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna och även här beror det på vilket resultat och vilka egenskaper man eftersträvar.
Lergods
Lergods bränns i upp till ca.1100°. Efter bränning är porerna i leran fortfarande öppna vilket möjliggör att den kan suga upp och ge ifrån sig fukt. Alla terrakottakrukor vi har är av lergods och där kan du se att en kruka tillexempel blir mörkare när man har vattnat växten, alltså suger leran upp vatten. Just till blomkrukor är detta en stor fördel då krukan hjälper till att hålla vattenbalansen och växten blir inte lika lätt övervattnad då krukan suger upp och håller fukten. Andra fördelar med lergods är att det är lättare än stengod då det innehåller luft. Keramiken har mindre benägenhet att slå sig, bli skeva eller spricka under bränning då de inte utsätts för så hög temperatur. Luften i leran isolerar även mot värme vilket kan vara en fördel i kaffekoppar tillexempel.
De negativa aspekterna med lergods att det inte är lika tåligt som stengpds. Det går lättare flisor och leran kan suga åt sig fukt vilket lätt gör att glasyren börjar krackelera. keramiken tål inte att diskas i diskmaskin och är inte lika hållbart att använda i ugnen eller micron.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
354 Röd lergodslera
441 Raku lergodslera
Jag tar gärna hem fler sorter vid efterfrågan, återkom gärna med dina önskemål.
Stengods
Stengods bränns i en hög temperatur, ca 1200-1300° och blir mer hållbart än lergods. Det går inte flisor i koppar och skålar lika lätt som hos lergods. Leran sintrar när den kommer upp i de höga temperaturerna i ugnen, vilket betyder att porerna smälter samman och leran blir helt vattentät även utan glasyr. Stengods tål diskmaskin, ugn och mikro.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
240 Ljus stengodslera
254 Ljus stengodslera
930 Ljus lavalera
931 Ljus lavalera, stora prickar
933 Linfärgad lavalera
391 Linfärgad stengodslera
371 Svartbrännande stengodslera
551 Röd stengodslera
596 Röd stengodslera
376 Svartbrännande stengodslera
Jag tar gärna hem fler sorter vid efterfrågan, återkom gärna med dina önskemål.
Moderna leror är exakt anpassade för olika temperaturer för att ge bästa möjliga resultat, läs på paketet för att se rekommenderad bränntemperatur.
Chamotte
Chamotte består vanligtvis av bränd, krossad lera som tillsätts för att förbättra lerans egenskaper. Leran får då en grövre och mer texturerad konsistens. Chamotte fungerar som armering och förbättrar lerans egenskaper och hållbarhet. Det ger leran styrka och formstabilitet, samt gör den mindre benägen att spricka under torkning och bränning.
Storleken på kornen och mängden chamotte är det som avgör hur man kan använda leran.
Lera med 0-30% chamotte upp till 0,2mm är en bra allroundlera. Den fungerar jättebra att dreja med, passar utmärkt till kavling, ringling och mindre skulpturer. En bra lera att börja med tycker jag och den passar utmärkt som kurslera/skollera.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
254 Ljus stengodslera
930 Ljus lavalera
931 Ljus lavalera, stora prickar
933 Linfärgad lavalera
391 Linfärgad stengodslera
371 Svartbrännande stengodslera
551 Röd stengodslera
Jag tar gärna hem fler sorter vid efterfrågan, återkom gärna med dina önskemål.
Lera med större mängd chamotte eller större bitar av chamotte lämpar sig bäst till olika typer av skulpturering eller ringling av större alster. Den grova lera har en ofta en spännande textur som ger liv och blir en stor kontrast till drejade alster.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
474 Ljus skulpturlera, stengods
376 Svartbrännande stengodslera
441 Raku lergodslera
596 Röd stengodslera
Jag tar gärna hem fler sorter vid efterfrågan, återkom gärna med dina önskemål.
Lera utan chamotte
Lera utan chamotte, å andra sidan, består av den grundläggande leran utan tillsats av grovkorniga partiklar. Det är en finare lera som är mjuk och lätt att forma. Lera utan chamotte är vanligtvis mer plastisk och flexibel, vilket gör den lämplig för drejning och skapande av mindre och kanske mer detaljerade verk.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
240 Ljus stengodslera
Just nu har jag bara en lera utan chamotte i sortimentet, men jag tar gärna hem fler vid efterfrågan, återkom gärna med dina önskemål.
Vill du hellre hitta din lera utifrån teknik,
så kommer lite tips här!
Drejning
För drejning är det bäst att använda en lera med hög plasticitet och god formbarhet. En stengodslera med fin kornstruktur fungerar utmärkt för drejning eftersom den ger dig möjlighet att skapa smidiga och detaljerade former. Denna lera ger dig också möjlighet att arbeta med tunna väggar, vilket är idealiskt för att skapa eleganta skålar, koppar eller vaser på drejskivan. Så antingen en lera helt utan chamott eller små chamotte korn upp till 0,2mm.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
254 Ljus stengodslera
240 Ljus stengodslera
930 Ljus lavalera
931 Ljus lavalera, stora prickar
933 Linfärgad lavalera
391 Linfärgad stengodslera
371 Svartbrännande stengodslera
354 Röd lergodslera
551 Röd stengodslera
Ringling & kavling
För att få bästa möjliga resultat när man ringlar rekommenderar vi stengodslera med chamotte. Chamotte fungerar som armering i leran och förbättrar lerans egenskaper och hållbarhet. Det ger leran styrka och formstabilitet, samt gör den mindre benägen att spricka under torkning och bränning.
Men den viktigaste detaljen är att låta ditt ringlade alster torka långsamt. Gärna under plast som du under några dagar lossar mer och mer. På detta sätt ger du de olika sammansatta delarna tid att långsamt smälta samman och du undviker sprickor.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
254 Ljus stengodslera
930 Ljus lavalera
931 Ljus lavalera, stora prickar
933 Linfärgad lavalera
391 Linfärgad stengodslera
371 Svartbrännande stengodslera
551 Röd stengodslera
474 Ljus skulpturlera, stengods
376 Svartbrännande stengodslera
441 Raku lergodslera
596 Röd stengodslera
Skulptur
För skulpturala verk, särskilt när du skapar stora eller mer komplexa strukturer, lera med hög chamottehalt att föredra. Chamotte ger leran en grövre textur och gör den mer motståndskraftig och stabil under bränning.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
474 Ljus skulpturlera, stengods
376 Svartbrännande stengodslera
441 Raku lergodslera (Obs, detta är lergods)
596 Röd stengodslera
Jag tar gärna hem fler sorter vid efterfrågan, återkom gärna med dina önskemål.
Gör du små skulpturer så funkar det fint med lera med mindre bitar av chamotte.
Rekommenderade leror ur sortimentet:
254 Ljus stengodslera
930 Ljus lavalera
931 Ljus lavalera, stora prickar
933 Linfärgad lavalera
391 Linfärgad stengodslera
371 Svartbrännande stengodslera
591 Röd stengodslera
596 Röd stengodslera
376 Svartbrännande stengodslera
354 Röd lergodslera
Jag tar gärna hem fler sorter vid efterfrågan, återkom gärna med dina önskemål.
Gjuta
Vid gjutning är det bäst att använda en specifik gjutlera, som har en fin partikelstorlek och är konstruerad för att hålla formen väl. Gjutlera är vanligtvis en lera som innehåller en blandning av lermineraler och tillsatser för att ge leran bra formbarhet och hållfasthet efter bränning. Gjutlera köps i pulverform.
Lervis har inga gjutleror i sortimentet för tillfället, men jag tar gärna hem vid efterfrågan, återkom gärna med dina önskemål.